Kalarepa, mimo że jest powszechnie uprawianym warzywem, nie cieszy się ogromną popularnością. Zupełnie niesłusznie. Dostarcza naszemu organizmowi nie tylko drogocenne wartości odżywcze i pokaźną liczbę witamin, ale również związki chroniące przed rozwojem nowotworów.

Kalarepa należy do rodziny warzyw kapustnych – jest bliską kuzynką kapusty, brokułów i kalafiora. Należy do roślin uprawnych – nie rośnie dziko. Do naszego kraju dotarła dość późno, dopiero w XIX wieku. Warzywo to zawiera pokaźną liczbę witamin i składników mineralnych (A, E, z grupy B, K i kwasu foliowego oraz wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu sodu i cynku). Dzięki nim pomaga między innymi w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi, stymuluje układ odpornościowy, wspomaga obniżanie poziomu “złego” cholesterolu, wzmacnia włosy i skórę, a także zapobiega rozwojowi anemii. Jest przy tym bardzo niskokaloryczne – 100 g kalarepy to zaledwie 27 kcal. Idealnie sprawdzi się jako pomocnik w odchudzaniu – zawarty w kalarepie błonnik pokarmowy stymuluje przemianę materii oraz powoduje, że długo czujemy się syci. Poza tym zawiera aktywne biologicznie związki takie jak izotiocyjaniany, sulforafan czy indol-3-karbinol, które mogą wykazywać działanie przeciwnowotworowe.
Zjeść możemy właściwie całą roślinę – tak, tak dokładnie, do jedzenia nadaje się nie tylko bulwa, ale również łodygi i liście. Co ciekawe to właśnie one zawartością składników odżywczych zdecydowanie przewyższają korzeń. Bulwę można jeść na surowo – krojąc na kanapkę, dodając do surówek i sałatek. Liście również mogą służyć jako składnik sałatki. Sprawdzą się w też roli zamiennika kapusty do gołąbków! Można z nich także przyrządzić zupę krem.

Facebook Comments

Hits: 74

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *