Po powrocie do domu z zakupowego szaleństwa może okazać się, że towary, które kupiliśmy mają wady. Co w takiej sytuacji zrobić? Zareklamować! Niezależnie od tego, czy jest to zegar, ubranie czy produkt spożywczy.
Jeżeli kupujemy w tradycyjnym sklepie i towar nie jest uszkodzony, to ewentualny zwrot lub wymiana zależy od dobrej woli sprzedawcy. Jeśli natomiast zauważymy, że towar, który kupiliśmy jest niepełnowartościowy, składamy reklamację. Sprzedawca ponosi wtedy odpowiedzialności za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową. Mamy z nią do czynienia, w sytuacji, w której produkt nie nadaje się do celu, w jakim zwykle jest używany lub nie posiada właściwości, które powinien mieć albo zapewniał o nich sprzedawca. Warto przy tej okazji podkreślić, że posiadanie paragonu nie jest wymagane przez prawo. Zastrzeżenia typu: “bez paragonu nie rozpatrujemy reklamacji” lub „po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględniamy” są bezprawne. Oczywiście, sprzedawca może domagać się dowodu, że rzeczywiście zakupiliśmy daną rzecz u niego. Najlepiej jest mieć paragon, ale może to też być potwierdzenie płatności kartą. Sprzedawcy często zamieszczają informację, że w wypadku towaru kupionego na wyprzedaży, w promocji, czy w ramach sezonowej obniżki nie przysługuje prawo do reklamacji. To również jest niezgodne z prawem, o ile sprzedawca nie zaznaczy, że powodem przeceny jest wada produktu. Konsument ma pełne prawo do reklamacji i nie można go ograniczać.
Wadliwy towar możemy reklamować w ciągu dwóch lat od dnia jego wydania. Skargę należy złożyć najlepiej na piśmie, najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od chwili wykrycia usterki. Przedsiębiorca ma 14 dni na odniesienie się do naszej skargi. W przypadku braku odpowiedzi w tym terminie uznaje się, że sprzedawca uznał nasze roszczenia. Składając reklamację możemy w pierwszej kolejności żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Zwrotu pieniędzy możemy domagać się w przypadku, kiedy sprzedawca nie jest w stanie naprawić ani wymienić produktu lub takie działania naraziłyby nas na znaczne niedogodności.
Robią zakupy w Internecie także często spotykamy się z wadliwość zakupionego towaru. I w tym przypadku mamy prawo do reklamacji na tych samych zasadach, co w tradycyjnym sklepie. Termin reklamacji obejmuje okres dwóch lat od daty wydania towaru i dwa miesiące od daty wystąpienia wady produktu.  W przypadku odkrycia wady mamy prawo do naprawy towaru na koszt sprzedawcy lub zamiany na nowy. Do naszego żądania e-sklep musi się ustosunkować w okresie 14 dni, jeśli tego nie uczynił uznajemy reklamacje za przyjętą.

Facebook Comments

Hits: 369

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *