Buraki powinny być stałym elementem w naszym jadłospisie. Są prawdziwym niezbędnikiem minerałów. Należy je jednak spożywać w postaci surowej (np. soku lub składnika sałatek) lub kiszonej. Pod wpływem obróbki termicznej traci on bowiem część cennych związków.

Buraki zawierają zestaw witamin z grupy B – jak B1, B2, B3, B4, B5, B6, B12, witaminę A i C, a także: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, kobalt, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, karoteny, cukry, białko, betaninę, błonnik, kwasy organiczne. Na dodatek to też bogactwo błonnika pokarmowego, głównie pektyn, które usprawniają pracę nerek i wątroby. Gdy te organy lepiej pracują, to poziom cholesterolu jest w normie i lepsze są też parametry krwi. Krótko mówiąc sok ze świeżego buraka pomaga obniżyć ciśnienie krwi. Efekty będą zauważalne już po dwóch tygodniach systematycznego picia (1 szklanka dziennie). Na dodatek poprawi się nasze samopoczucie. Z kolei osobom uprawiającym czynnie sport buraki pomagają wzmocnić sprężystość masy mięśniowej i usunąć zakwasy.
Źródłem zdrowotnego potencjału buraka są też betacyjaniny (barwniki betalainowe) – związki odpowiadające za fioletowy kolor tego warzywa. Mają one właściwości zapobiegania chorobom degeneracyjnym, w tym nowotworom i miażdżycy.

Facebook Comments

Hits: 128

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *