Czy zastanawiałeś się kiedyś, skąd bierze się większość treści w Internecie? Kto tworzy teksty na strony internetowe? Kto przygotowuje artykuły blogowe? Kto wykonuje opisy produktów oraz wiele, wiele innych tekstów, z którymi spotykasz się na co dzień w sieci? Jest za to odpowiedzialny zawód copywritera, niedoceniany, jednak bardzo powszechny. To ludzie pracujący właśnie jako copywriterzy zajmują się dostarczaniem treści, z której Ty korzystasz każdego dnia. Co powinieneś wiedzieć o tej profesji? Sprawdź poniższy artykuł.

Rodzaje copywriterów

Tak, jak w przypadku lekarzy o różnych specjalizacjach, tak samo w przypadku copywritingu możemy wyróżnić co najmniej kilka rodzajów tekstów, w których mogą się specjalizować.

  • Copywriterzy SEO – to osoby zajmujące się w szczególności opracowywaniem treści przyjaznych wyszukiwarkom internetowym. Ich celem jest dostarczanie tekstów, dzięki którym serwisy www stają się lepiej widoczne np. w Google (tzw. teksty SEO).
  • Copywriterzy kreatywni – ich domeną jest wszystko, co nieszablonowe, unikatowe i po prostu kreatywne. Tego rodzaju specjaliści najlepiej czują się w wymyślaniu haseł i sloganów marketingowych, strategii promocyjnych, a także tzw. namingu (tworzeniu nazw dla produktów, usług oraz całych firm).
  • Copywiterzy sprzedażowi – oferty, maile, strony www, broszury, ulotki itp. – celem copywriterów sprzedażowych jest tworzenie treści, które mają na celu (jak sama nazwa wskazuje) sprzedawać. Czasami imają się różnych sztuczek, których zadaniem jest po prostu generowanie zysków 😊.
  • Copywriterzy ogólni – naturalnie, nie każdy copywriter musi być wysoko wyspecjalizowany. Na rynku funkcjonują bowiem tysiące osób zajmujących się pisaniem praktycznie na każdy temat. Prowadzą zazwyczaj tematyczne blogi, a także często redagują wpisy na potrzeby mediów społecznościowych.

Ile zarabia copywriter?

Stawki copywriterów różnią się tak samo, jak ich specjalizacje. Są osoby, które za jedno zlecenie potrafią zainkasować nawet kilka tysięcy złotych (jednak to rzadkość), są osoby, które zadowalają się kilkoma setkami, a są też takie, dla których dorobienie kilkudziesięciu złotych dziennie jest dużym sukcesem.

Rozliczenie ich usług zazwyczaj opiera się na ilości znaków ze spacjami, które uda im się napisać (tzw. zzs).

Cena usług, a co za tym idzie zarobki copywriterów zależą przede wszystkim od ich umiejętności – im większe, tym więcej zarobią. Niestety, początki w tej branży są trudne, a osoby stawiające pierwsze kroki – z pewnością nie mogą liczyć na kokosy.

A skoro jesteśmy już przy temacie początku w zawodzie copywritera…

Jak zostać copywriterem?

W przeciwieństwie do wielu innych zawodów, copywriting nie ma praktycznie żadnych barier wejścia. Ot, wystarczy mieć komputer z dostępem do Internet i już można “pisać”. Oczywiście, na początku zarobki są marne (lepiej można zarobić na przysłowiowej kasie w supermarkecie), a konkurencja jest na tyle duża, że o każde zlecenie trzeba się po prostu bić.

W związku z tym najbardziej popularnymi pośród początkujących copywriterów są portale z ogłoszeniami oraz tzw. giełdy tekstów. Co prawda, nie pozwalają one na zbicie fortuny, jednak od czegoś przecież trzeba zacząć 😊.

Dodatkowo, praktycznie każdemu wydaje się, że “umie pisać”, a co za tym idzie – na rynku wręcz roi się od osób popełniających błędy, piszących słabe teksty, zaniżających stawki, a przede wszystkim psujących rynek tym bardziej profesjonalnym copywriterom.

Zainteresował Cię ten artykuł?

A co Ty sądzisz o zawodzie, jakim jest copywriter? Może sam chcesz się w nim sprawdzić 😊?

 

 

Mateusz Winkler

Profesjonalny copywriter i ekspert od e-marketingu. Autor bloga mateuszwinkler.pl, współtwórcawinklers.pl– agencjicopywriterskiej z prawdziwego zdarzenia 😊, a także szef marketingu w vikingsrun.com– LEGENDARNEGO biegu z przeszkodami. Prywatnie fan tatuaży i serii Star Wars.

 

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *