Czy jedzenie produktów wysokotłuszczowych może iść w parze z dietą? Okazuje się, że jak najbardziej tak! Taki model odżywania stosuje się między innymi w diecie ketogenicznej. Na czym ona polega? Kto może z niej skorzystać? I jak to możliwe, że tłuszcz pomaga… spalać tłuszcz? Spieszymy z odpowiedziami!

Zacznijmy od kwestii podstawowej, aby dieta ketogeniczna była skuteczna i w żaden sposób nie zagrażała naszemu organizmowi, najlepiej stosować ją pod kontrolą lekarza i dietetyka. Jej założenia opierają się bowiem na przyjmowaniu odpowiedniej ilości tłuszczów, węglowodanów i białek. Te pierwsze stanowią aż 80-90% wszystkich posiłków!

Jak to możliwe, że tłuszcz pomaga spalać tłuszcz?

Dzieje się tak, dlatego że w tradycyjnej diecie główne źródło energii stanowią węglowodany. W przypadku diety ketogenicznej przyjmuje się ich niewiele, a co za tym idzie, organizm ma niewystarczające pokłady energii. Aby je zwiększyć, szuka alternatywnych źródeł, którymi w tym przypadku stają się tłuszcze. W efekcie tkanka tłuszczowa ulega z czasem znacznemu zmniejszeniu.

Jakie produkty je się w diecie ketogenicznej?

Produkty, które dostarczają tłuszczów w diecie ketogenicznej, powinny być zróżnicowane. Złym pomysłem jest bazowanie jedynie na tłuszczach zwierzęcych. Zdrowe tłuszcze znajdziemy przecież nie tylko w mięsie i rybach. Z owoców wskazane jest awokado, a z warzyw dopuszczalne jest spożywanie brokułów, papryki, pomidorów i ogórków. Można również jeść grzyby, najlepiej smażone na oleju. Osoby stosujące taką metodę żywieniową powinny też sięgać po oliwę z oliwek, olej kokosowy, olej sezamowy, olej z awokado, a także masło kokosowe.

Dieta ketogeniczna wydaje się być wymarzoną. Jest to jednak złudne. Ilość produktów dozwolonych jest bardzo ograniczona. Poza tym nie może być stosowana przez wszystkich. Powinny unikać jej przede wszystkim osoby z chorobami nerek, wątroby i trzustki. Eksperci twierdzą również, że może ona negatywnie wpłynąć na gospodarkę hormonalną organizmu.

Przykładowy jadłospis

  • Śniadanie – jajecznica na boczku, filiżanka czarnej kawy ze śmietanką,

  • Lunch – orzechy z bitą śmietaną bez cukru,

  • Obiad – smażony dorsz, sałatka z tuńczyka z sałatą, pomidorem i majonezem,

  • Podwieczorek – sałatka z awokado,

  • Kolacja – pieczona gęś z sosem śmietanowym i smażonymi brokułami.

Facebook Comments Box

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *