Wsiadasz do swojego ukochanego pojazdu, odpalasz silnik i nagle… na desce rozdzielczej zapala się jakaś kontrolka. I mimo że robisz wszystko, co przyjdzie ci do głowy, ona wciąż świeci z uporem maniaka. Co więc zrobić? Zbagatelizować problem i ruszyć w drogę? A może postawić na nogi cały świat, bo kontrolka na pewno zwiastuje, że twój samochód za chwilę wyzionie ducha? Ok – ta ostatnia opcja jest dość katastroficzna. Jednak, aby wiedzieć, co tym razem chce przekazać ci twoja fura, przeczytaj nasz poradnik.

Zacznijmy od sprawy podstawowej. Kontrolki na desce rozdzielczej możemy podzielić na trzy grupy:

  • kontrolki sygnalizacyjne lub informacyjne, które świecą się na niebiesko bądź zielono. Nimi właściwie nie musisz się specjalnie przejmować – informują cię jedynie o włączonych funkcjach w samochodzie.
  • kontrolki ostrzegawcze, które świecą na pomarańczowo bądź żółto. Jeśli któraś z nich się zapali to znak, że z twoim samochodem coś się dzieje. W zdecydowanej większości możesz jechać tam, gdzie chciałaś, ale w najbliższym możliwym terminie skontaktuj się z mechanikiem.
  • kontrolki alarmowe, które świecą na czerwono, to już poważna sprawa. W takich sytuacjach – dla własnego bezpieczeństwa – zatrzymaj pojazd i zadzwoń po specjalistę. No… chyba, że jest to kontrolka od hamulca ręcznego – wtedy wystarczy go tylko zwolnić i można jechać dalej.

ESP – oznacza awarię systemu EPS, czyli elektronicznego układu wspomagania kierownicy. Czasem kontrolka może się włączyć, a właściwie to migać w trakcie jazdy – tym się jednak nie musisz martwić. Oznacza to bowiem, że ESP akurat działa, np. kiedy dodasz zbyt dużo gazu podczas ruszania.

 


Kontrolka systemu wtrysku paliwa (ang. Check Engine). Gdy się zapali może zwiastować poważniejsze problemy. Lepiej więc skontaktuj się z mechanikiem. Oczywiście nie musisz tego robić natychmiast, ale zbyt długo nie zwlekaj. Zresztą, po wizycie u mechanika będziesz wiedzieć, czy to rzeczywiście coś poważnego. Może się bowiem okazać, że kontrolka zasygnalizowała, że zatankowałaś zbyt niskiej jakości paliwo. Przyczyna może więc być zarówno błaha, jak i bardzo poważna.

 


ABS – kontrolka alarmuje, że system ABS nie działa prawidłowo. Dla własnego bezpieczeństwa wybierz się szybko do mechanika.

 

 


Świece żarowe – kontrolka, którą zobaczyć można tylko w samochodach z silnikiem diesla, sygnalizuje awarię świec żarowych. Z zapaloną kontrolką możesz dalej jechać, ale szybka pomoc specjalisty będzie niezbędna.

 

 


Ciśnienie w oponach – kontrolka sygnalizuje, że jest ono zbyt niskie. Aby nie jeździć na „kapciu”, zgłoś się do wulkanizatora.


Koło zębate z wykrzyknikiem w środku sygnalizuje problem ze skrzynią biegów. Lepiej nie lekceważyć tej kontrolki.


Poduszka po stronie pasażera – kontrolka sygnalizuje wyłączenie poduszki po stronie pasażera lub jej niepoprawne działanie. Jeśli nie zniknie, mimo że poduszka powinna być włączona, należy pojechać do serwisu.


Zużyte klocki hamulcowe – musisz odwiedzić warsztat, aby wymienić klocki na nowe.


Awaria świateł zewnętrznych – sygnalizuje, że w naszym pojeździe jest problem może nie działać jakieś światło. Czasem wystarczy wymienić przepaloną żarówkę, a czasem problem jest nieco poważniejszy. Mogło bowiem dość do zwarcia itd.


Rezerwa paliwa – tę kontrolkę pewnie doskonale znasz, ale wolimy uprzedzić, gdy się zapali, nie musisz pędzić do mechanika. Wizyta na stacji benzynowej w zupełności wystarczy.


Akumulator – kontrolka sygnalizuje problemy z układem ładowania. Najczęściej chodzi o alternator bądź akumulator.


Płyn chłodniczy – kontrolka alarmuje, że w naszym pojeździe jest problem z płynem chłodniczym. Nie lekceważ jej, bo możesz nawet przegrzać silnik!


Wspomaganie kierownicy – kontrolka alarmuje, że coś złego dzieje się z układem wspomagania.


Olej silnikowy – uwaga, twój samochód daje znać, że ma zbyt niski poziom oleju.

 

 


Sygnalizator ogólny – coś się dzieje w twoim samochodzie, ale dokładnie nie wiadomo co. Koniecznie odwiedź mechanika, bo awaria dotyczy jednego z ważnych systemów.

 

 


Hamulec postojowy – albo masz zaciągnięty „ręczny”, albo w układzie hamulcowym brakuje płynu. Co należy zrobić? Zwolnić „ręczny”. Jeśli kontrolka mimo to nie zgaśnie, zachodzi ryzyko poważnej awarii!


Kontrolka awarii układu elektroniki pojazdu.


KADEX

Adres firmy

ul.Boh.Katynia 2
ul.Traugutta 16

Dane kontaktowe

Zadzwoń (34) 361 55 16
Napisz
kadex@kadex-tlumiki.pl

Facebook Comments Box

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *